perjantai 11. lokakuuta 2013

Norja - Harstad

Matkalla sinne ja takaisin... Lofootit

Sain viimehetken ajatuksen ennen ilmoittautumisten sulkeutumista laittaa koirat Harstadiin, kun näin että kyseinen paikka on Lofoteilla. Viimeksi Tromssan reissulla Lofootit jäi harmikseni näkemättä ja tälläkertaa päätin, ettei tälle reissulle pakata kiirettä mukaan ollenkaan. Sen enempiä reissukavereita miettimättä ilmoitin vain heelerit matkaan ja mietin ottaa "Körmyn" mukaan treenailemaan matkustusta. Ilokseni sain Tuijalta luvan ilmoittaa myös Rocken matkaan, sillä Drammenista sivusuun mennyt serti harmitti minua edelleen ;) Ikävä kyllä viime hetkellä matkaseurani joutui perumaan työkiireiden vuoksi, mutta onneksi meidän "Ipanan" isän omistaja Ulla (Tuleensuun Torpan kennel) lupautui mukaan, mikä olikin iloinen asia sillä Ulla on taitava kamerankäsittelijä, joten reissusta saisimme siis upeita kuviakin!

Alunperin suunnittelin ajelevani suomen rannikkoa pitkin pohjoiseen ja siitä Gällivaaran ja Narvikin kautta Harstadiin, mutta Ulla olikin saanut vinkkiä ystävältään mielenkiintoisemmasta reitistä ja myöhään edellisenä iltana tein viimehetken muutokset ja buukkasin meille laivamatkan torstai-aamuksi Vaasasta-Uumajaan, josta ajoimme upean ruskan saattelemana aina Norjan Mo I Ranaan saakka, josta saimme hotellin ensimmäiseksi yöksi.
Perjantai-aamulla jatkoimme matkaa Fauskeen ja siitä Lodingen kautta Harstadiin, jossa meillä oli ensimmäinen (ja koko matkan ainoa) valmiiksi buukattu hotelli... Loput päätin ottaa matkanvarrella, sillä tälle reissulle ei tosiaan ollut suunnitelmia ;)
 Näyttelypaikka sijaitsi jalkapallohallissa, parkkipaikkoja ei juurikaan ollut. Onneksemme jätin heti aamusta koirat ja Ullan tavaroiden kera näyttelypaikalle ja itse lähdin viemään autoa parkkipaikalle.. Toiseksi onnekseni en ollut vaihtanut kehävaatteita hotellilla valmiiksi, sillä parkkipaikalta oli 100 metrin nousu liukasta savista mäkeä ylös "parkkipojan käden osoittamaan suuntaan"!!! Kovin kiltisti ja mukisematta norjalaiset kanssa näytteilleasettajat alkoivat kivuta rinnettä ylös häkkeineen ja koirineen. Ei olisi onnistunut meidän kantamusten koirien kanssa ollenkaan :/ Asfalttitietä pitkin matkaa olisi tullut 1 kilometri ja sekin jyrkkää nousua usean risteyksen läpi. Kehä oli myöhässä toistatuntia, joten meillä oli aikaa kuvata myös kilpakumppanit :) Rocke oli rotunsa paras saavuttaen pohjoismaiden sekä norjan valiotittelin. Hippu parasnarttu 2 ja Ipana parasnarttu 3 - eli olimme tyytyväisiä tulostasoon...

Heti kehien jälkeen suuntasimme etelään Lofooteilla ja lopulta pääädyimme Svolaeriin yöksi Rica hotelliin.
Uskomattoman upea kaupunki ja arkkitehtuuri kaunis. Täällä aamulla kävelimme ja Ulla kuvasi kaupunkia :)
Sateen saattelemana ajelimme aina Å i Lofoteen saakka - kaunis saaristo, suosittelen lämpimästi. Mutta ainakin näin omasta mielestäni uskon sen olevna kauneimmillaan juuri näin ruska-aikaan kun kontrastit ja väriloisto pääsee oikeuksiinsa. Ehkä viikkoa paria aikaisemmin ruska olisi ollut parhaimmillaan.

Alunperin mietimme mennä lautalla Moskensista -> Bodöseen, mutta koska meillä ei ollut aikataulua omalle matkallemme, niin emme olleet selvittäneet myöskään lautan aikataulua - joten näimme lautasta vain perälaineet kun ajoimme satamaan... Tästä sen enempiä stressaamatta suuntasimme ns."vanhaa tietä" eli rantatietä pitkin pohjoista kohti maisemia ihaillen ja ajattelimme katsoa, mistä seuraava lautta lähtisi manner norjaan. Loppujen lopuksi päädyimme takaisin Svolaeriin, josta pääsimme lautalla Skrovan kautta Skutvikiin. Pientä arvuuttelua oli, että ajaisimmeko sittenkin koko yön Oulun kautta suomeen vai jäisimmekö yöksi Fauskeen ja  siitä päiväsaikaan Silvervägeniä pitkin Uumajaan ja aamulaivalla Vaasaan. Onneksi valitsimme tämän vaihtoehdon, sillä matkapäivissä emme olisi voittaneet yhtään ja ajoa olisi tullut allekirjoittaneelle kohtuuttomasti. Myöskin ne kaikki hulppeat maisemat olisivat jääneet näkemättä!!

Pienen pieni toive oli, että reissussa nähtäisiin myös ruskaa, mutta saimme upeat maisemat ja todelliset värikylvyt!
Matka oli upea ja varmasti tulee jäämään näyttelykalenteriin yhdeksi ehdottomaksi kohteeksi tuleville vuosille <3
>> KUVAGALLERIA <<
Reittimme kulki:
Vaasa-Umaja-Mo I Rana-Fauske-Lodinge-Harstad-Svolvaer-Kabelvägen Å i Lofoten- Sorvågen-Stamsund-Svolvaer-Skrova-Skutvik-Fauske-silvervägen 77 -Arjeplog-Arvidsjaur-Norsjö-Åmsele-Videln-Umeå-Vaasa

03.10.2013 Sweden E12

kasvattaja. Loulou Eklund
05.10.2013 Norway Lofoten

God Natt! Körmy toivotteli hyvät yöt Svolaerin Rica hotellissa

... mutta viihdytti itseään emännän kengillä sekä omalla hihnallaan, joka oli aamuksi pureskiltu poikki...

Kenkien sisusta on nyt tarkastettu

Kuva Ulla Tommila - Aamulla ennen aamiaista ihailimme Svolaerin kaupunkia

Hotelli oli upea - suosittelen lämpimästi

06.10.2013 Norway i Lofoten (Fredvang)

06.10.2013 Å i Lofoten (Norway)

06.10.2013 Norway i Lofoten
Stamsund

(Paintings by Scott Thoe)
Rovlsfjord
06.10.2013 Norway i Lofoten

06 10.2013 Lautalla Svolvaerista - Skutvikiin

Norjan rannikkoa :)

Mitenhän mä tänä yönä viihdyttäsin itteäni, kysyy Körmy Fausken Rica hotellissa

07.10.2013 Fauskesta Ruotsiin lähdettiin Silvervägen nro 77 suoraan vuoriston yli

Tie ja vuoristo puhutteli korkeanpaikan kammoani...

Upeat maisemat Sivervägen 77 , Norway

Lisää nähtävyyksiä...

Sama vuoristo eri suunnasta..

"Hirvivaara!"

Tunturimaisemaa Ruotsin puolella

Silvervägen & PolarCirkeln

Kivijataa ja Pirunpeltoo

Arjeplog : "Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi" eli eksyttiin kerrankin ruoka-aikana pöytään - buffe:)

"Porojakin nähtiin" (Swqeden SilverMuseet)

Ihan oikeitakin siis...

Ja muutama nuorikin oli tokassa..

Umeå - vain meri välissä ennen kotia ;)

*****
Kiitos "kennelmummu" Ullalle (Tuulensuun Torpan kennel) matkaseurasta läpi tuulen ja tuiskun, yli tunturien, vuorien ja reunalla vuonojen - matkalla sinne ja takaisin trollien maassa Aina niin hauskaa ja rentoa matkaseuraa!! "Körmy" pahoittelee matkakengän "nirhasusta", toivottavasti kengät vielä kuljettaa "kennelmummua" moniin maisemiin!
Kiitos Tuijalle (+ muulle Liiterinkoiran porukalle) jälleen ihanaisen heeler herran Rocken lainasta näyttelyyn <3

Ullan upeita kuvia näemme varmasti myöhemmin vielä, mutta tässäpä yksi meidän "tehotiimistä":
Meidän heelerit vasemmalta oikealle:

Kiitos Yasu huikean upeasta reissusta ja hyvästä matkaseurasta! Rennolla ja reippaalla otteella turhia ennakkoon suunnittelematta kaikki sujui kuin Matka-Poikien seuramatkalla (niillähän ne mummot yleensä ). Koirat käyttäytyivät esimerkillisesti ja olivat todella vaivattomia ja helppoja. Valokuvia on toistatuhatta, joten ruskan väriloistosta saan nauttia monena pimeänä iltana kuvien parissa värkkäillessä.